onsdag 20. oktober 2010

Nu e vinter'n her igjen.

Endelig. Den daler lett og tett ned fram himmelen, som et hvitt teppe legger den seg i hver en krik og krok ute, i gress, i trær og på motorveien. Den er kald, forsiktig og helt fantastisk vakker. Snøen har endelig nådd Trondheims gater.

I dag er jeg hjemme fordi jeg har blitt syk. Bihulene verker som aldri før og nesa føles som en stor ballong. Da klokka ble 11.00 gikk jeg stille opp for å spise litt frokost og ble som et lite barn på julaften da jeg kom til øverste trappetrinn og kasta ett blikk ut av vinduet i stua. All smerten og "sykheta" ble for en stund helt borte da jeg ble stående i noen lange minutter å bare se på alle snøkrystallene som dalte ned utenfor. Biltakene, garagetaket og bakken var helt dekket av den vakreste snøen. Der jeg sto i andre etasje og så utover den snøkledde gata kom det mange minner tilbake i hode mitt. Jeg tenkte tilbake på den vintersesongen hvor jeg drev fiskeri sammen med faren min på båten hans. Da jeg hver morgen sto opp klokken fem for å kaste tampene i en frisk bitende kulde mens snøen lett strøk over kinnene mine, og ullklærne varmet hele meg bortsett fra ansiktet som nøt utsikten over et mørkt vinterland. Jeg fikk oppleve vinteren på sitt beste og på sitt verste hele 4 måneder fra jul til påske. Aldri har jeg noen gang før fått opplevd hver eneste vinterdag på denne måten, alle dagene var ulike med tanke på vær, vind og lys. Og jeg sitter igjen med minner for livet og en erfaring som gjorde meg sterkere enn hva jeg noen gang har vært tidligere.
Jeg fikk også et skikkelig kick i bena da jeg endelig fikk se årets første snø i dag tidlig, jeg klarer knapt å vente med å spenne skiene på bena og sette utfor i stor fart! Noe av det herligste jeg vet når vinteren kommer for fullt, er da man tråkker ut av døra en tidlig vintermorgen, og snøen lager en kram fin lyd under hvert ett skritt. Det får hele kroppen til å føle på denne vakre, kalde og til tider ville årstiden. Uten tvil, jeg elsker vinteren!

Her tilbrakte jeg hele 4 måneder fra Jul til påske. Jeg savner vintermorgenen på kaia.

Nordmela<3

Ingenting er vakrere en en dus, kald vintersol.

Jeg gleder meg til å leke meg gjennom nok en vinter!

Er du like glad i vinteren som meg?



4 kommentarer:

  1. Hello :)

    Herlig blogg!!

    Gleder meg så til spm innlegget :D

    Klem fastleser

    SvarSlett
  2. Halloen:)

    Tuusen takk for det!

    Nå er jentene mine i full gang med å svare på alle spørsmålene som ble sendt inn og vi gleder oss minst like mye som dere:)

    Vinterklem ^^

    SvarSlett
  3. Hei!:)

    Fin blogg og sykt bra skriving, men det har vi her hjemme vist hele tiden!
    Er vel blitt fast leser nå siss!

    SvarSlett
  4. Plis..Slutt å prøv og bry deg lille "venn" ;)

    SvarSlett