torsdag 25. november 2010

Rød nese.

Alle har vell fått med seg denne flotte røde nesen man kan kjøpe til inntekt for Redd Barna alle dager i november måned. I dag, altså 25. november, topper det hele seg med den store Rødnesedagen og jeg sitter nå benka forran tv`n for å følge med på det direktesendte showet for aksjonen via tv3. For deg som ikke helt vet hva Rødnesedagen er kan du lese her: Rødnesedagen er en annerledes innsamlingsaksjon. Både fordi vi skal bruke humor og fordi alle er invitert til å være med. I hele november kan du ta på deg rød nese og gjøre morsomme, tullete og tøysete ting til inntekt for Redd Barna. I fjor samlet dere inn 12,6 millioner kroner til Redd Barna (http://www.rodnesedagen.no/).

Jeg synes dette er en flott måte i samle inn penger til fattige og vanskeligstillte barn verden over. I dette direktesendte showet får vi et innblikk i levevilkårene til tusenvis av mennesker og det rører meg virkelig. Tanken på at vi lever i samme verden er bare helt utenkelig og jeg synes alle burde støtte denne aksjonen med 200 kr ved å ringe 820 44 144. Gjør noe som fenger for penger har du kanskje hørt? Redd barna gir alle midlene fra Rødneseaksjonen til forbedring av barns helse. Dette handler om alt fra det å kunne gi et barn en trygg fødsel til livsnødvendig livreddende helsehjelp, så støtt folkens!

Man kan også gi mer om man ønsker det så her finnes ingen grenser for hvor mye hjelp man kan bidra med:
  • 350 kr kan du gi et barn en trygg fødsel og helsestell i et HELT ÅR
  • For 500 kr kan en helsearbeider utstyres med alt han/hun trenger for å kunne gjøre en livsviktig jobb for lokalmiljøet sitt
  • For 1000 kr kan du utdanne en lokal helsearbeider som kan følge opp barna og mødrene deres, stille diagnoser og behandle de vanligste sykdommene
Kontonummer til Redd Barna er (som dere også kan se på Redd Barna`s nettside): 8380 08 08033

Helt fantastisk eller hva? Jeg håper giversummen dobbles på årets Rødnesedag og at dette blir en aksjon som gjentas år etter år.

Hver eneste dag dør det 22 000 barn, det vil si hvert fjerde sekund! Hvis ikke dette er en liten tankevekker så vet ikke jeg. Det sier meg at vi som er "igjen" må bidra med vårt for å hjelpe andre i verden som trenger det sårt. Hvis du er som meg, student og kanskje tenker at 200kr er for mye å gi bort siden helgen snart inntreffer eller fordi julegaver må kjøpes så: FUCK IT! Følelsen man sitter igjen med etter å ha bidratt med en ussel 200lapp og faktisk har fått hjulpet et barn, en mor eller en far der ute er en mye større gave i seg selv enn alle verdens julegaver eller ølbokser!
-Kristine Olsèn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar