tirsdag 9. november 2010

Jag kommer hem igen till jul.

Julestemning, julelys, hvite nisser og hvit snø. Vinteren har tatt meg med storm nå som den har blitt værende i Trondheim i hele tre dager. I går presterte jeg å lage en heftig spotify JULE-liste som sto på i flere timer mens jeg danset, sang og vasket "kåken" min. Rart...hvordan kroppen og sinnet tar av når det lir mot juletider, jeg gleder meg uendelig mye til å sette meg på fremste rad i Nidarosdomen den 19. desember, bare lytte til vakre juletoner som fyller rommet med ro og fred, jeg elsker julen.

Julen for meg, handler ikke om dyre gaver og sløve dager. Den handler om samhørighet, juleforberedelser, tro, håp og familie. For meg er førjulstiden minst like verdifull som julaften og romjulen, da jeg er sammen med mine aller nærmeste. Jeg lager kort til venner og familie, jeg baker julekaker sammen med både store og  små, pakker inn hjemmelagde karameller, makroner og gelèmenn i den fineste cellofan før det pakkes i vakre esker som jeg selv har laget. Førjulstiden handler om å sette pris på de man er glad i, besøke både fjernt og nært for å gi alle den kjærligheten de fortjener i den fine tiden vi sammen går i møte. Den dagen jeg kommer hjem til jul er den dagen jeg virkelig innser hvor godt jeg har det. Jeg ser utover en liten bygd, full av tente lys, ro og varme. Gamle mennesker er ute og spaserer mens husene står i full beredskap til den store dagen vi alle venter på. Med ett føler jeg meg hel igjen. Et vakkert smil og et vennlig "hei" er noe vi alle gir og tar hver eneste desemberdag og jeg elsker det.

Denne førjulstiden jeg nå går i møte blir ikke som alle andre førjulstider, den skal nemlig tilbringes i Trondheim. Det er mange følelser som dukker opp når jeg tenker på at jeg må være borte fra familie og venner i nord helt opp mot lille julaften. Det tyngste blir nok alle de ensomme desember dagene uten min nærmeste famile, et tomrom jeg for første gang selv må klare å fylle. Men jeg skal gjøre mitt beste uansett vær og vind! Tanken på å endelig kommer hjem til en etterlengtet julefeiring gir meg "gåsehud" fra topp til tå, denne julen kommer nok til å overgå alle mine tidligere julefeiringer, jeg bare vet det!!

Fra 1.Desember starter jeg jo også den besømte jule-bloggingen direkte fra Trondheim City, hehe. Da skal jeg gi dere alle alt dere trenger for å komme i den rette julestemninga, selv om det kanskje er jeg som gleder meg aller mest til akkurat det. Ellers kan jeg meddele at dagene mine fortsetter med å fly avgårde i stor fart. I dag har jeg vært på skolen noen få timer og friska opp i mine Geometri kunnskaper, tre ganger HURRA for det folkens! Jeg har også mest sannsynlig pådratt meg en heftig beinhinnebetennelse i begge bena, noe som til tider plager vette av meg. Jeg må helt ærlig si at da jeg brukte tusenvis av kroner på fancy løpesko var det faen ikke en eneste EN som advarte meg mot slike plager. Jeg med andre ord veldig fustrert, lei og livredd for hver eneste lille kalori jeg stapper i meg, siden jeg ikke har mulighet til å løpe de smådjevlene av meg lenger. Hardt liv da, sikkert.

Resten av dagen min er derfor langt i fra planlagt, men jeg håper på enda en fantastisk tirsdag uansett! Jeg får gjøre det beste ut det og kanskje gå ut en tur, lage en snøengel eller to, drikke varm te, ta meg en snus og lytte til avslappende juletoner! Også vil jeg til slutt si noen ord til alle dere nordpå; vit at jeg savner hvert enkelt ansikt utrolig mye for tida, jeg savner hver enkelt stemme og hvert enket håndtrykk <3 Jeg håper dere har det bra, alleihopa!
Førjulstid er:
Kreativitet som gjenspeiler gleden over å gi.
Ivareta tradisjoner.
Skape en smak av jul.
Tilbringe tid med de menneskene jeg virkelig elsker.
Tenne et lys for de som ikke lenger er med oss.
Tilbringe masse minnerik tid med familie<3 

God julemusikk anbefales på det sterkeste, enjoy:

Jag kommer hem igen til jul <3


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar