tirsdag 21. desember 2010

Julebord i nord.

Helgen har som dere kan lese i dagens overskrift inneholdt en dato for det årlige: julebordet. Vel, faktisk så var dette første gang pappa & Co arrangerte julebord i regi av sin egen bedrift, som til nå faktisk har vokst i fra å være èn fiskebåt til to. Jeg må nok ærlig innrømme at jeg, datter av fiskeren sjøl, enkli ikke var særlig invitert til lørdagens happening, men siden jeg jo tross alt har jobba ræva av meg en HEL vintersesong for snart to år siden i pappas båt så synes jeg jammen det var på sin plass at jeg også skulle få væme!

Etter mye fiksing og triksing med kjoler i alle farger og fasonger startet kvelden omsider klokken 18.00 på Harstad Kulturhus. Der fikk vi spandert billetter til konsert med Halvdan Sivertsen og jeg har bare ett ord å si: magisk! Jeg har i løpet av mitt 21år lange liv vært på flere titalls konserter og hørt på både det ene og det andre, men ingenting vil noen gang kunne måle seg med mister Sivertsen! På scenen var det en dørmatte med stor skrift: VELKOMMEN HJEM, det var ett par tøfler og rett ovenfor et huslig stueteppe var det satt et bord. På bordet var det levende lys, en nydelig rød julestjerne og der lå også et magasin for de over 60! Han pratet nok mer enn han sang men låtene, lysshowet og hans bevegelser skapte en stemning som for meg, etterhvert ble ganske sterk. Vi var tilsammen 17 personer som deltok på årets julebord, alle sammen fiskere med ulik fartstid som hadde medbrakt kvinnen i deres liv, og ja, jeg følte meg til tider en smule ensom. Halvdan sang om kjærlighet til mennesker og kjærligheten for vårt vakre nord Norge, han sang om varmen og husene våre og om familier som ble splittet av at mennene døde på havet. Er det rart man ble rørt til tårer der man satt, med alle de som kjemper daglig for å få mat på bordet i ett av vardens heftigste element rett vedsiden av? Vellykket start på kvelden vil jeg med store ord kunne påstå!

Videre tok vi festen med oss til Nordic Hall der bordene fløt over av varm julemat i alle sorter, kaldmat fra både skog og hav og ikke minst meget god drikke i et bredt utvalg. Vi drakk og spiste til magene våre var langt utenfor linja på "hold in" strømpebuksa og kjeften både rød og blå som følge av alt for mye rødvin eller for mye knekking av blåskjell med tennene (merk; det sistnevnte er ikke tatt med fra egen erfaring O.o).
Quiz hadde vi også, som til slutt engasjerte flere bord enn vårt og som bidro til at vinnerparet fint kunne nøye seg med en hederlig applaus fra de andre 200 gjestene. Stemning! 

Kvelden endte for min del på en av byens andre utesteder, nærmere bestemt Gründer. Dit dro jeg med meg to av servitørene fra Nordic Hall som under hele julebordet hadde sørget for å skjenke frøkna med de lekkreste drikkevarer, takk skal dere ha;) På denne uteplassen dukket også Rita opp, en av mine beste venner som jeg ikke har sett siden sommeren. Det ble en flott gjenforening med mye godt humør og .....nei, jeg må også her ærlig innrømme at jeg ikke klarer å huske noe særlig før jeg neste morgen slo opp øynene i en enkeltseng på Grand Nordic Hotell, med Rita som sengekompis <3 Trivsel! En stor takk til pappas bedrift som nok engang bidro til en flott sammenkomst der vi alle fikk "hærja" fra oss:) (En spesiell takk til Per-Egil som kapra en diger suite og som laisa opp det feteste nachet jeg noen gang har vært på;).

Bilder......joda, blider ble det nok av! Men ikke noen av de som ble tatt egner seg på trykk, om du skjønner O.o Litt griseri og mye.....nakenhet! Merk mine ord, det tok jammen av da klokka slo midnatt og blodprosenten nok engang måtte bøye seg for alkoholprosenten.

Dagen i dag har gått til å finne tilbake til min "gamle" form igjen, noe som har krevd mye mot og svette. Jeg starta dagen med å hoppe i Onepiecen før jeg drakk tre kopper kaffe og trødde i meg noen julekaker O.o Da jeg titta ut av vinduet i "morges", nærmere bestemt i totida, så jeg tantes bil parkert på gårdsplassen og spurta derfor ned til min kjære Farmor der jeg nesten var helt sikker på at det måtte være bakedag. Ikke før jeg landa på trappa med et hardt DUNK fikk jeg øye på de mange matter som lå ute til lufting og der lå også puter og pledd over hver en stokk. Skoen hadde allerede da laget et hardt "dunk" på de frosne plankene så snu kunne jeg jo ikke gjøre. Jeg dro pusten godt inn før jeg hyggelig hilste: "neimen, si meg, vasker dere? SÅÅÅÅ koselig! Jeg vil gjerne hjelpe til!". Dagen ble derfor tilbrakt hos min kjære farmor og farfar med vaskebøtta i den ene hånda og støvkluten i den andre. Jeg må bare få sagt at bildet jeg først forestilte meg da jeg fikk øye på mattene på trappa fort forsvant da jeg kom inn i varmen. Ingen hus er mer fredfullt enn farmor og farfars, og uansett så fikk jeg en lang lunsj-pause bestående av hjemmelaget røykasild! NAM!!!

Jeg har også levert julegaven til mitt kjære mannfolk i dag og reaksjonen fra mamman hans var klar: "kan du si meg, har du kjøpt han en rattkjelke?" Hahahha....noen kommer garantert til å få seg en GOD latter når julaften kommer! Lenge leve kreativitet!

-Er dere ferdig med årets julegaver?
Flotte, flotte mannen!

2 kommentarer:

  1. Takk for en hærlig kveld<3 Va utrulig koselig å se dæ igjen:) Satse på flere slike kvelda og netter nu i jula:D

    Hilsen sengekompis<3

    SvarSlett
  2. Koselig med en slik kommentar <3 Det var awesome!!!

    SvarSlett