fredag 7. januar 2011

Julen 2010.

I mitt siste innlegg skrev jeg noe om at det var viktig å ta seg tid til å sette seg ned og nyte den fine juletiden. Vel, nå ser jeg at jeg kanskje har utnyttet tiden litt vel mye og derfor latt min "dårlige tid" gått ut over min berømte blogging, som jeg visst nok ikke har vært så flink til å oppdatere dag for dag. Egentlig hater jeg å si at jeg ikke har vært "flink nok", fordi etter min mening er blogging noe jeg gjør fordi jeg har lyst og selv ønsker å dele min hverdag med alle dere andre. Så konklusjonen er herved at jeg faktisk er kjempeflink, jeg. Og at jeg har brukt tiden i romjulen perfekt, sammen med alle dere jeg elsker i nord.

Julaften 2010 kan jeg beskrive med ett ord: magisk. Jeg sto tidlig opp, fyrte i peisen og mens jeg ventet på at julefrokosten ble ferdig satte jeg meg ned forran tv`n for å oppdateres på de programmene jeg ikke måtte gå glipp av. Vi tente også mange fine lys sammen og spiste etterhvert en nyyyydelig julefrokost bestående av de lekkreste salater og pålegg, samt kakao. NAM! Etter frokosten er det bad-tid som står for tur. Da samles vi alle mer eller mindre oppe på badet og digger oss selv til heftig julemusikk, helt til tre nøtter til Askepott starter på NRK1. Herlig!

Tre nøtter til Askepott er tradisjon og nesten like hellig som juleevangeliet er på selveste julaften. Jeg blir år etter år helt oppslukt i denne filmen som i hele to timer forteller et herlig eventyr om sjalusi, kjærlighet, familie og ikke minst om et kongerike med en Prins som etterhvert finner sin Prinsesse. Etter filmen drar vi alltid til kirkegården for å tenne lys hos min oldemor, oldefar og tante. Det er så godt å kle på seg vinterklær i et kaldt vintervær og bare nyte stillheten og hundrevis av tente lys på en fredfull kirkegård. Og etter ett helt år med "Deilig er jorden" i tankene mine er det endelig på tide å slippe sangen ut. I takt med snøfnuggene som ofte daler over oss, synger vi om den herlige jorden vi bor på og om englene som sang ute på markene, vakkert til tusen!

Middagen serveres klokken 17.00 på denne dagen. Pinnekjøtt, kålrabistappe, rødkål, surkål, poteter og vin står på menyen hos familien Olsen, og gud som jeg elsker lukten av nykokt pinnekjøtt! I år hadde jeg nok ikke vært så smart før julaften inntraff...jeg hadde nemlig prestert og smakt smaken av dette nydelige kjøttet hele to ganger før denne hellige middagen. Hoff...herremåltidet ble derfor ikke så stort som jeg skulle ønske og magen min hadde nok engang fått mer enn nok av godsakene, dessert ble det derfor heller ikke. Nok matprat!

Pakkene var også et kapittel for seg selv. Treet hadde som vanlig mistet bakkekontakt lenge før opp pakkingen hadde tenkt å starte og jeg hadde da, enda ikke sett noe til pakken til meg fra mamma og pappa. De pleier alltid å lure meg (sikkert IKKE fordi jeg er alt for nysgjerrig) skjønner dere, slik at min pakke aldri blir hentet før etter jeg har fått klaget og sutret i et kvarter etter at alle gavene er vekk, fordi JEG ikke har fått det jeg vil ha. Neste år skal jeg PRØVE å gjøre noe med min barnslige holdning til akkurat det!
I tillegg hjalp det lite at gaven fra min elskede pent lå blant alle andre bare MYE mindre. Christian hadde pakket inn noe som lignet en bilderamme (okei da, jeg visste at det var en bilderamme. Skyld på pølsefingrene mine) med sånn type blank industritape og en ussel sølvlenke som han hadde forsøkt feste rundt denne såklate "gaven". Lenken var forresten noe Christian hadde skaffet seg på et nach engang i oktober...YEY!

Siden denne gaven allerede hadde irritert vettet av meg i hele femten dager før julaften, åpnet jeg den like greit helt i starten. Nå har det seg sånn at jeg egentlig skulle hatt bilder av hele seansen men det  viser seg nå at pappa pent og pyntelig sitter på alle bildene, og han er ute på de 7 hav. Fack. Anyways, jeg rev av det nydelige Bunnpris papiret med vennlige nissemenn på før jeg snudde bildet og fikk meg en evig god latter:
Et portrett av meg og min utkårede forran Eiffeltårnet med en morsom tekst øverst til venstre. Denne fortalte at jeg måtte snu portrettet og ta av rammen^^ Inni lå det en konvolutt som inneholdt:
...masse reisedokumenter og et nydelig håndskrevet kort <3 VI SKAL TIL PARIS!!!! På selveste Valentinsdagen 2011!!!
Når jeg tenker tilbake på dette og på hva jeg fikk var alt i skjønneste orden dette året. Jeg fikk også en glittrende knall ROSA Epic Koffert som jeg pent skal fylle opp når jeg endelig setter mine ben på fransk jord i Paris, sammen med min nydelige kjæreste. Fyfaen jeg er grenseløst heldig! Med dette håper jeg dere har fått et lite innblikk i min julaften 2010:)

Romjulen har vært en tid for familie og venner. Christian kom etterlengtet hjem til Harstad 2. juledag og gleden over å endelig kunne klemme hverandre igjen var stor. Denne dagen feiret vi Marlin sin 3års dag og hadde et svært familieselskap før jeg tok turen inn til sentrum for å konsumere litt alkohyler sammen med de som betyr mest. 3. juledag var den store dagen for både meg og gubben. Jeg skulle for første gang møte moren hans og han skulle få møte min familie, merk; alt dette i kraftig bakrus. Møtet gikk over all forventning og moren hans er rett og slett en drøm å kunne ha som svigermor i mine øyne! Jeg stempler herved denne dagen som vellykket:) Resten av romjulen gikk til gubbekos, god mat, fester og julebord med gutta for hans del.

Julen 2010 har virkelig gitt en smak av tradisjon, god mat, fantastiske mennesker, gudstjenester og juletrefest, forberedelser og stemningsfull tid her hjemme i nord <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar